Swami Vivekananda
Sześć lekcji Rādźa Jogi
Published by
Swami Yishwashrayananda
Udbodhan
Office 1 Udbodhan Lane, Calcutta 700003
Copyrighted
by the President, Ramakrishna Math, Belur, Howrah
Tenth Edition
June, 1976
Price Rs.
1-50
Printed by
Arun Chandra Mazumdar
Ava Press
6-B, Guripara Road, Calcutta-15
OD WYDAWCY
Zawartość niniejszej publikacji stanowią notatki z lekcji
danych wąskiemu audytorium przez Swami Vivekananda w domu Pani Sara C. Bull,
jego oddanej amerykańskiej uczennicy. Zostały one przez nią przechowane i w
końcu przedrukowane w 1913 roku do prywatnego obiegu pośród tych, którzy
chcieli z nich skorzystać. Teraz, po raz pierwszy, oddajemy je do powszechnego
użytku.
Wypowiedzi Swamiego nie potrzebują wprowadzenia. Można
powiedzieć, że lekcje te przedstawiają przedmiot praktycznej duchowości w
bardzo jasnej i zwięzłej formie i oferują wiele wartościowych wskazówek i
instrukcji do Sadhany, szczególnie Radża Jogi. Książka jest zaprojektowana w
ten sposób, by być wiarygodnym i przydatnym, przewodnikiem dla poważnych
uczniów praktycznej religii.
Swami Vishwashrayananda Luty, 1928
WPROWADZENIE
Radża joga jest tak bardziej nauką niż cokolwiek innego na
świecie. Jest to analiza umysłu, gromadzenie faktów bardzo zmysłowego świata i
w ten sposób budowanie duchowego świata. Wszyscy duchowi nauczyciele, których
znał świat, mówili: „widzę i wiem". Jezus, Paweł i Piotr - wszyscy oni
głosili o faktycznej percepcji duchowych prawd, których nauczali.
Ta percepcja jest uzyskiwana przez jogę.
Ani pamięć ani świadomość nie mogą być ograniczeniem
istnienia. Istnieje stan nadświadomości. Zarówno on jak i stan podświadomości
są pozbawione wrażeń zmysłowych, ale między nimi jest ogromna różnica - to
różnica między ignorancją a wiedzą. Obecna Joga jest odwołaniem się do
rozumowego wyciągania wniosków tak jak czyni to nauka.
Joga uczy nas, by uczynić
materię naszym niewolnikiem tak jak to być powinno. Joga oznacza „łączyć",
„połączyć się" to znaczy połączyć duszę człowieka z najwyższą Duszą Boga.
Umysł działa w świadomości i w podświadomości. To, co nazywamy
świadomością jest tylko jednym z połączeń w nieskończonym łańcuchu, który jest
naszą naturą.
To nasze, ja" obejmuje zaledwie niewielką część
świadomości i ogromną ilość nieświadomości, podczas gdy ponad nią i w
większości dla niej nieznany jest plan nadświadomości.
Poprzez solidną praktykę, warstwa po warstwie umysłu otwiera
się przed nami i każda z nich objawia nam nowe fakty. Oglądamy je, jak gdyby
były to nowe światy przed nami stworzone, nowe moce, które dane nam są do ręki.
Nie powinniśmy jednak zatrzymywać się po drodze czy też dać się omamić tymi
„szklanymi paciorkami" kiedy przed nami jest kopalnia diamentów.
To Bóg jedynie jest naszym celem. Nie radząc sobie w dotarciu
do Boga umieramy.
Trzy rzeczy potrzebne są uczniowi, który chce osiągnąć sukces.
Po pierwsze: porzuć wszelkie koncepcje cieszenia się w tym
świecie i następnie troszcz się tylko o Boga i Prawdę. Jesteśmy tutaj by poznać
prawdę a nie dla cieszenia się. Pozostaw to bydlętom, które cieszą się tak jak
my nie jesteśmy w stanie. Człowiek jest istotą myślącą i musi walczyć aż pokona
śmierć, aż zobaczy światło. Nie powinien angażować się w jałowe rozmowy, które
nie przynoszą owoców. Uwielbienie dla społeczeństwa i obiegowych opinii jest
bałwochwalstwem. Dusza nie ma płci, ojczyzny, miejsca, czasu.
Po drugie: zintensyfikuj swoje pragnienie poznania Prawdy i
Boga Pragnij ich, tęsknij za nimi tak jak tonący człowiek pragnie oddechu.
Chciej tylko Boga. Nie przyjmuj nic innego. Niech „coś co ci się zdaje"
nie oszuka cię już więcej. Odwróć się od wszystkiego i szukaj tylko Boga.
Po trzecie to sześć ćwiczeń. Pierwsze - powstrzymywanie umysłu
od kierowania się na zewnątrz. Drugie to kontrolowanie umysłu. Trzecie
-zwrócenie umysłu do wewnątrz. Czwarte - znoszenie wszystkiego bez narzekania.
Piąte - to związanie umysłu z jedną ideą. Zajmij się tematem i myśl o nim;
nigdy go nie porzucaj. Nie licz czasu. Szóste - myśl stale o twojej prawdziwej
naturze. Pozbądź się przesądów. Nie wmawiaj sobie własnej niższości. Dniem i
nocą mów sobie kim naprawdę jesteś do czasu aż urzeczywistnisz (naprawdę
urzeczywistnisz) twoją jedność z Bogiem.
Żadne rezultaty nie mogą być osiągnięte bez takiej dyscypliny.
Możemy być świadomi Absolutu, ale nigdy nie możemy Go wyrazić.
W momencie gdy próbujemy Go wyrazić, ograniczmy Go i To przestaje być
Absolutem.
Musimy przekroczyć ograniczenia zmysłów i pokonać nawet
rozumowanie. Mamy moc aby to robić.
(Uczeń kontaktuje się z nauczycielem po przepraktykowaniu
pierwszej lekcji oddychania przez tydzień).
LEKCJA PIERWSZA
Jest to lekcja poszukiwania
tego jak przejawić indywidualność. Każda indywidualność musi być pielęgnowana.
Wszystkie spotkają się w środku. „Wyobraźnia jest drzwiami do inspiracji i
podstawą wszystkich myśli". Wszyscy prorocy, poeci i odkrywcy mieli wielką
moc wyobraźni. Wyjaśnienie natury jest w nas. Kamień spada poza nami, ale
grawitacja jest w nas a nie poza nami. Ci, którzy nadmiernie się opychają, ci
którzy morzą się głodem, ci którzy śpią zbyt długo, ci którzy śpią zbyt krótko
- nie mogą zostać joginami. Ignorancja, brak stałości, zazdrość, lenistwo i
nadmierne przewiązanie są wielkimi wrogami sukcesu w praktyce jogi. Trzema
wielkimi przymiotami są:
Pierwszy: czystość, fizyczna i mentalna; wszelka
nieczystość, to wszystko co ściąga umysł w dół, musi być odrzucone.
Drugi to cierpliwość. Na początku będą cudowne
materializacje ale one wszystkie ustaną. Jest to najtrudniejszy okres, ale bądź
konsekwentny. W końcu, jeśli masz cierpliwość, wygrana jest pewna.
Trzeci: wytrwałość. Bądź wytrwały w łatwych i trudnych
czasach, w zdrowiu i w chorobie; nigdy nie opuść ani jednego dnia w praktyce.
Najlepszym czasem na praktykę jest czas spotkania dnia z nocą,
najcichszy czas w falach naszego ciała, punkt zerowy między dwoma stanami.
Jeśli nie jest to możliwe, to praktykuj po wstaniu rano i przed pójściem spać
wieczorem. Wymagana jest też duża czystość osobista -codzienna kąpiel.
1) Po kąpieli usiądź i uczyń siedzenie potężnym, tzn. wyobraź
sobie, że siedzisz tak twardo jak skała i że nic nie może ciebie ruszyć.
Utrzymuj głowę, ramiona i biodra w prostej linii czyniąc kręgosłup luźnym.
Wszelkie procesy dzieją się wzdłuż niego i nie powinny być zakłócone.
2) Rozpocznij od palców stóp i myśl o każdej części ciała jako
doskonałej. Wyobrażaj ją sobie taką w swoim umyśle, dotykając każdej części
jeśli tak wolisz. Przemieszczaj się kawałek po kawałku w górę aż dotrzesz do
głowy, myśląc o każdym kawałku jako doskonałym, któremu nic nie brakuje.
3) Potem pomyśl o całości jako doskonałej, instrumencie danym
Tobie przez Boga by umożliwić ci osiągnięcie Prawdy, statku na którym masz
przepłynąć przez ocean i osiągnąć brzegi wiecznej prawdy.
4) Gdy to zrobisz, weź długi oddech przez oba nozdrza, wypuść
go a następnie zatrzymuj oddech po wdechu tak długo jak możesz to robić
swobodnie. Weź cztery takie oddechy, a potem oddychaj naturalnie i módl się o
oświecenie:
„Skupiam się w chwale istoty Tego, który stworzył ten
wszechświat! Niechaj oświeca on mój umysł" siedź i medytuj nad tym przez
dziesięć lub piętnaście minut.
Opowiadaj o swoich doświadczeniach jedynie swojemu Guru,
nikomu innemu.
Mów tak mało jak to tylko jest możliwe.
Myśl o zaletach. Mamy tendencję do stawania się tym o czym
myślimy.
Święta medytacja pomaga spalić wszystkie mentalne
nieczystości. Wszyscy, którzy nie są joginami, są niewolnikami. Związanie po
związaniu musi być usunięte aby uczynić nas wolnymi.
Wszyscy mogą odnaleźć życie pozagrobowe. Jeżeli Bóg jest
prawdziwy, musimy czuć go
jako fakt oraz jeżeli dusza
istnieje, powinniśmy być w stanie widzieć ją i czuć.
Jedynym sposobem stwierdzenia czy jest dusza jest bycie czymś
co nie jest ciałem.
Jogini klasyfikują nasze organy na dwie grupy: organy zmysłów
i organy ruchu, lub wiedzy i działania.
Organ wewnętrzny lub umysł ma cztery aspekty. Pierwszy - Manas,
zdolność rozważania lub myślenia, która jest zwykle prawie całkowicie
tracona, ponieważ jest niekontrolowana - zaś prawidłowo rządzona jest cudowną
mocą. Drugi - Buddhi, wola (czasami nazywana intelektem).
Trzeci - Ahamkara, samoświadomy egotyzm
(od Aham). Czwarty - Ćitta, substancja, w której i
poprzez którą wszystkie zdolności działają, jak by była podłożem umysłu lub
morzem, w którym różne zdolności są falami.
Joga jest nauką, dzięki której zatrzymujemy Ćittę od
przyjmowania albo bycia transformowaną w kilka zdolności. Tak jak odbicie
księżyca w morzu jest zakłócone lub rozmazywane przez fale, tak odbicie Atmana,
prawdziwego ja jest zakłócone przez fale mentalne. Tylko wtedy, gdy morze
jest wyciszone do stanu spokoju podobnemu tafli lustra, odbicie księżyca może
być widziane. Tylko wtedy, gdy „tworzywo umysłu", Ćitta, jest
kontrolowane aż do całkowitego wyciszenia, można poznać Jaźń.
Umysł nie jest ciałem, aczkolwiek jest on materią w
subtelniejszej formie. Nie jest wiecznie związany przez ciało. Jest na to dowód
gdy czasami ta więź się rozluźnia. Możemy nauczyć się robić to wolitywnie
poprzez kontrolowanie zmysłów.
Kiedy będziemy mogli robić to w pełni, będziemy kontrolować
wszechświat, ponieważ nasz świat jest tylko tym co przynoszą nam zmysły.
Wolność jest sprawdzianem wyższych istot. Życie duchowe rozpoczyna się kiedy
uwolnisz się spod kontroli zmysłów. Ten, którym żądzą zmysły jest światowy
-jest niewolnikiem.
Jeśli moglibyśmy całkowicie zatrzymać nasz materiał umysłu od
rozbijania się w fale, to byłby to koniec naszych ciał. Przez miliony lat
pracowaliśmy tak ciężko, żeby wytworzyć te ciała, że zapomnieliśmy o naszym
prawdziwym celu w otrzymaniu ich; a było to stawanie się doskonałymi.
Wyrastaliśmy w myśleniu, że budowanie ciała jest końcem naszych wysiłków. To
jest Mājā. Musimy rozbić to złudzenie i powrócić do naszego oryginalnego
celu i uświadomić sobie, że nie jesteśmy ciałem; ono jest naszym służącym.
Naucz się uwalniać umysł i zobacz, że jest on oddzielny od
ciała. Obdarzamy ciało wrażeniami i życiem i wtedy myślimy, że jest żywe i
rzeczywiste. Nosiliśmy je tak długo, że zapominamy, że nie jest identyczne z
nami. Joga jest po to, by pomóc nam oddzielić od nas nasze ciało kiedy chcemy i
widzieć je jako naszego sługę a nie zarządcę. Kontrolowanie mocy
mentalnych jest pierwszym wielkim celem praktyk Jogi. Drugim jest
koncentrowanie ich z pełną mocą na wybranym przedmiocie.
Nie możesz być Jogiem jeżeli mówisz zbyt dużo.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz